Edukira salto egin | Salto egin nabigazioara

Tresna pertsonalak

Eibarko peoria, San Blasa baino hobia
Hemen zaude: Hasiera / Blogak / Markos Zapiain / Zunda-liburua: geruza paganoa, geruza judua, geruza kristaua

Zunda-liburua: geruza paganoa, geruza judua, geruza kristaua

Markos Zapiain 2011/01/13 15:40

 

Begien bistakoa omen da Apokalipsiaren oinarri judua: ez bakarrik patu geroratua, baizik sari-zigor bekatu-barkamen sistema osoa, etsaiari sufrimendu luzea pairaraztea ez soilik haragian, baizik espirituan; labur, moralaren sorrera; orobat, alegoria, aldi berean moralaren adierazpen, eta, moralizatze unibertsala xede, bitarteko... Baina interesgarriagoa dateke nabarmentzea Apokalipsiko oinarri pagano desbideratu baten presentzia. Apokalipsia askotariko osagaiz atondu izana, ez da inolaz ere ezustekoa; harrigarriagoa litzateke, garai hartan, horrela osatu gabeko liburu bat. Lawrencek, edozein gisaz, askotariko osagaiak barnebiltzen dituen liburu mota bi bereizten ditu: batetik, liburu asko berreskuratzen eta barnebiltzen dituen liburua, hainbat autorerenak, hainbat jatorri eta tradiziokoak, baina luzean; eta, bestetik, sakonunetik zintzilik, hainbat geruzaren gainean dagoen liburua, haiek zeharkatzen dituena, behar izanez gero baita nahasi ere, aspaldiko substratu bat geruza berrienean agerraraziz, zunda-liburua. Geruza pagano bat, beste bat judua, beste bat kristaua: horrek markatzen ditu Apokalipsiaren zati handiak, nahiz geruza paganoren bat geruza kristauaren faila batean labaintzen den, hutsune kristau bat betez (Lawrencek Apokalipsiaren 12. Kapituluko adibide ospetsua aztertzen du, non sortze jainkotiarraren mito paganoak –Ama astrala, herensuge gorri handia–, Kristoren jaiotzaren hutsunea betetzen baitu). Ez da sarritan gertatzen, paganismoaren horrelako berpizte bat Biblian. Irudika liteke profetak, ebanjelariak, San Paulo bera, adituak zirela astroen, izarren eta kultu paganoen gainekoetan; baina ahalik eta gehien ezabatzearen alde egin zuten, geruza hori betetzearen alde. Kasu bakar batean behar dute juduek paganismora ezinbestean itzuli: kontua ikustea delarik, ikusi beharra dutelarik, Ikuskizunak nolabaiteko autonomia berreskuratzen duelarik hitzaren aurrean. Lawrence: “Daviden garaiaren osteko juduek ez zuten begirik, hainbeste behatzen zioten beren Jahveri itsutzen baitziren, eta gero munduari bizilagunen begiez behatzen zioten; profetek ikuskizunak behar zituztelarik, kaldear edo asiriar ziren ezinbestean. Beste jainko batzuk hartzen zituzten maileguz, beren Jainko ikusezina ikustearren.” Mintzo berriaren gizonak antzinako begi paganoaren beharrean dira. Hori egia da profetenean erne diren osagai apokaliptikoei dagokienez. Ezekielek Anaximandroren gurpil zulatuen beharra du (“Bihotz-altxagarria da zinez Anaximandroren gurpilak Ezekielenean aurkitzea...”). Baina Apokalipsiaren autorea da, Ikuskizunen liburuarena, Patmoseko Joan, hondo paganoa berpizteko behar handiena duena, eta hori egiteko hobekien kokaturik dagoena. Joanek oso gutxi eta txarto ezagutzen zituen Jesus eta Ebanjelioak, “baina sinboloen balio paganoei dagokionez –balio juduak edo kristauak ez bezalakoak diren heinean–, aditu bat zen, itxuraz”.

Iruzkina gehitu

Erantzuna formulario hau betez utzi dezakezu. Formatua testu arruntarena da. Web eta e-posta helbideak automatikoki klikagarri agertuko dira.

Galdera: Zenbat dira hiru ken lau (idatzi zenbakiz) ?
Erantzuna:
Aurkezpena

Markos Zapiain

1963an jaio nintzen. Markos Zapiain naiz ia beti. Baina ez zidaten soldaduzka egiten utzi, nortasun bikoitza dela eta. Batzutan Pelipe pizten da ene baitan. Pozik ibiltzen da oro har Pelipe. Baina haserretzen denean, kontuz.