Thoreau, 3
1. GIZARTE INDUSTRIALAREN ETA MODERNITATEAREN KRITIKA
· Harvarden, Unibertsitatean, 20 urte zituela, “Garai modernoetako espiritu komertziala eta bere eragina nazio baten izaera politiko, moral eta literarioaren gain” idatzi zuen, eta bere obra eta bizimodu osoaren ernamuina dugu bertan
· Modernitatearen kritika: Thoreauk maite ez dituen teknikarien, ingeniarien, bankarien eta merkatarien garaia dugu hau
· Ez ditu hiriak gogoko, ez dirua, ez salerosketa, ez industria
· Nahiago du landa, basoa, buruaskitasun naturala
· Ez du gustuko kontsumoaren araberako ekoizpena
· Filosofia “bizimodu-ekonomiarekin” identifikatzen du
· Thoreau nolabait ekologista teknofobo bat da, ez du uste industria-iraultzak zoriontsuago egingo gaituenik; edonola ere, berak ez du iraultza orokorrik bilatzen, baizik gizabanako zehatzen erreforma moral eta espirituala; ez du sinesten gizabanako partikularrengan baino
2. BIZIMODU FILOSOFIKOA
· “Filosofia irakasle franko dugu gurean, baina filosofo bakar bat ere ez.”
· Filosofo izatea ez da gogoeta zail eta sotilak adieraztea
· Ezta filosofia-eskolak sortzea ere
· Baizik jakinduria maitatzea, honen araberako bizimodu sinple eta independentea mamituz; bizitzak dakartzan arazoetatik batzuk konponbidean jartzea, ez soilik teorian, baizik praktikan
· Bizitza pentsatu eta pentsamendua bizi
3. BIZIMODU XIXTRINAREN AURKA
· “Bistan da zuetako askok bizitza erdipurdiko eta tentelak bizi dituzuela”
· Gizaki gehienak, onartutako etsipenean bizi dira. Lasaitasun deitzen dena erabateko desesperazioa da.
· Zer da bizimodu xixtrina?
· Balio faltsuen bila dabilenarena: dirua, ohoreak, agintea, jabetza, ospea
· Edota kontsumo-gizarteak dakartzan bizio berrien bila: nahia eta apeta, erosi, poseditu, kontsumitu, ordeztu, ostera ere nahia eta apeta…
· Bizimodu xixtrina besteekiko harremanetan: itxura hutsera eta axalkeriara mugatutako harremana; hirian, goiko kaleetako harreman hutsalak zapatu gauetan, hitzontzikeria eta mozkor tristea…
· Bizimodu xixtrina oro har: bere baitan bildua bizi ez denaren bizimodua
· Estatua, gizartea eta politika: kontrako eztarrian trabatu eta goitika eginarazten digun arandoia
4. BOTIKA EUPEPTIKOA
“EU”: ona, ongia (Eulogio, Eufrasio, Eudaimonismoa, Euforia, Eufonia, Eukaristia)
· Lehen araua: bizitze hutsak dakarren atseginaz gozatzen ikasi
· Zure burua zoriondu, egunsenti bakoitzaren distira berriagatik
· Bigarren araua: ezetzaren eta ilunaren etengabeko lanari aurre egin, zorion eta gozamen nahi sendo baten bidez
· Zoriona eraiki egiten baita, ez zaigu berez etortzen
· Hirugarren araua: zure burua erdigunean kokatu
· Gure gizarteotan, ez gara gure buruaren jabe
· Bizitza galdu egiten dugu, bizimodua atera nahian gabiltzalarik
· Makina bilakarazten gaituzte
· Benetako bizitza etorkizunerako uzten dugu (lana izatean, jubilatzean…)
· Konponbideak:
· Nork bere burua asmatu eta eraiki
· Bizimodu osasuntsu, neurritsu eta soila
· Erromatarren “otium”a berpiztu, aisialdia: zure buruaren jabe, beti eta nonahi
· Laugarren araua: zoritxarra atsegin bilakarazi; negatiboan positiboa bilatu
5. BOST GOGO-JARDUN, TXARRA ON GISA IKUSTEKO
· Espetxealdia, mundua begi berriekin ikusteko aukera
· Istripuzko sutea, suzko paisaia bikain batez gozatzeko aukera
· Haratustela, sarraskia, bizitzaren garaipen gisa
· Euritea, naturarentzat bedeinkazio
· Agonia, hilzoria, bizitzako une trinkoak bizitzeko aukera: hiltzera doala, Thoreauk uko egingo die analgesikoei
· Hilzoriari dagozkion uneak sakonki bizi nahi ditu, agoniaren sentsazioez gozatu; sentsazio horiek bizitzari baitagozkio; eta horrela hilzoria eta agonia bigarren mailan gelditzen dira
· Une bakoitza sakonki bizi: ez esan “hil behar dut”, etorkizunari baitagokio eta ez dugu zertan etorkizunaz beldurtu
· Baizik “bizirik nago”: horrek orainaldi bat oparitzen baitizu, gozatu beharrekoa
· Bizitza jai handi bat da, maitagarri bilakarazi dezakeguna