Materialismo dialektikoaren adibide bi
Marxen pentsamenduaren hiru iturri nagusiak izan omen ziren: batetik alemaniar Idealismoa, batik bat Hegel, azterketa sakonen zale eta zenbait interpretazio aski kontserbatzaile eragin zituena; bestetik Saint-Simon eta Proudhon bezalako frantziar iraultzaileak, soberakinak eta oro har zaharkiturikoa lehenbailehen suntsitzearen aldekoak; eta azkenik ingeles ekonomistak, David Ricardo eta Adam Smith, iraultzaren eta eskuinaren arteko nolabaiteko bitartekaritzaren bila zebiltzanak, Estatuaren eta sozietatearen arteko kontraesanak liberalismoaren bidez orekatzea helburu.
Zizeken ustez, hiru herri desberdin ditugu hor, hiru kultur adierazpen desberdin sortu dituztenak.
Alabaina, kultur oinarri horren araberakoak sortu dituzte orobat komunak.
Alemanian, batez ere Ekialdean, Poloniarantz, kaka egin ondoren komunak aurrean jartzen dizkizu mokordoak, azterketa sakon bat ahalbidetuz, xixareak ote dituzun eta abar. Soilik gero egin diezaiokezu tira bonbari.
Frantziarrek berriz hor atzean komuneko zuloan di-da aienatzen dute ustela, modu iraultzailean, gillotinazko ekintza lehen mailakoa dela adieraziz bezala, eta hausnarketa bigarren mailakoa baino ez.
Ingelesek azkenik, Euskal Herriko hegoaldean bezala, kaka beheko uretan flotatzen uzten dute, halako eraz non nahi izanez gero aztertzeko aukera ematen dizun, baina halaber ikusi behar izan gabe desagerrarazteko aukera, uharteetako pragmatismoaren ildotik, sarritan ibiltzen baikara presaz.
Bigarren adibidea txiste matxista bat da, amodioari dagokio eta erabiltzen zen Leninen lelo ezaguna, "ikasi, ikasi, ikasi", ilustratzeko. Hemen Marx tesia litzateke, Engels antitesia eta Lenin sintesia.
Ohituretan burges eta biktoriar zen Marxi galdetu zioten zein den garrantzitsuagoa, emaztea ala amorantea. Marxentzat emaztea.
Engels eskuzabal, ameslari eta poetagoarentzat, ostera, amorantea.
Eta Leninek bai emaztea eta bai amorantea biak direla ezinbesteko sintetizatu zuen, tesia eta antitesia gaindituz: biak edukita, izan ere, emazteari sinetsaraz diezaiokezu amorantearengana zoazela, eta aldi berean amoranteari emaztearengana.
Ordea, benetan bakar-bakarrik joango zara zeure txokora. Eta zer egingo duzu bertan?
Ikasi, ikasi eta ikasi.
Oinarri berririk behar al du ba Marxismoak? nik dakitela dolar-urre patroiaren erorketari haurre egitearekin nahikoa (ez da gutxi) du, ze badirudi Kapital-ean Dirua merkantzi bat bezela soilik ulertzen duela Geldform delakoan. Bestela estruktura baten negazioaren negazioa nola ez den ezerrean geratzen marxentzat (hegelen arira) baizik eta nola genetikoa den ondo ikusten da 24. Kapituluaren 7 atalean : "die kapitalistische Produktion erzeugt mit der Notwendigkeit eines Naturprozesse ihre eigne Negation", edo Marxi eskua jun zitzaion puntu hontan? kañeroa da atal hau eh? lastima laburregia izatea. Honen inguruan liburu marabilioso bat Marzoa "la filosofia del Capital".