Ehiztarien eta ehizakien boladak. Oiloak betaurrekoekin
Filosofoen artean ere badira batetik ehiztariak eta bestetik hartzaileak, jasotzaileak. Lehenbizikoen artean, Platon, Akinoko Tomas, Diderot: ideia bururatzea hodeia ehizatzea da. Bigarrenenean San Agustin, Heidegger: Jainko laztana, bete nazazu zure Jakinduriaz, Izatea zainduko dut, Izatearen artzaina nauzue.
Bestalde, “ehiza” esaten da, oro har, baina oso aldakorra da eta ezagutzen hasiz gero baditu alde liluragarriak, esaterako ehiztarien modei eta berrikuntzei dagozkienak. Dena den, ziurrenik liluragarriagoak dira oraindik ehizakien moda aldaketak.
Esaterako, basurdeek Urdaibai inguruan orain dela bizpahiru urte ohitura berri bat hartu zuten, baserritar batzuek “soro-borroka” deitu zutena: asteburuetan basurde-saldoak elkartu eta edozein baratz eta porruri eraso egiten zioten.
Basurdeen soro-borrokarekin batera, ehiztarien artean moda bat jarri da abian Artea inguruan, gaur egun indarrean dagoena: zuhaitzera igo, adarren gaineko plataforman zutitu eta bertatik arkuz eta geziz hiltzea basurdea. Batzuek txantxetan txano lumadun bat janzten dute, Robin Hooden gisara.
Egia esan, abereak industrialki erabiltzen dituztenen artean ere bada abeltzain finik, ehiztarien artean bezalaxe.
Nire bizialdiko bisione edo ikuskizunik txundigarrienetakoa Artaxonan izan nuen, Jimeno Jurioren herrian. Mayora oilozaleak negutegi itxurako oilategi erraldoi batean ehunka oilo zeuzkan, eta den-denak betaurrekoekin. Betaurrekoak gorriak ziren, opakuak. Mayora benetan arduratzen zen oiloez. Oiloen gaineko mundu osoko hainbat aldizkariren harpidedun, beti saiatzen zen oiloen oinazea arintzen.
Garai hartan haize gaizto bat zebilen, oiloa erasokor jartzen zuena. Lauzpabost oilo zituen Mayorak kaiola bakoitzean. Haize horrek eraginik, elkarri mokoka hasten ziren. Eta oiloak behin odola ikusita itsutu eta amorruz jarraitzen du mokoka alboko oiloa hil arte. Baina betaurrekoekin ezin odola ikusi eta horrenbestez aireari egiten zioten mokoka eta berehala aspertzen ziren.