Gaur, besterik diot
Mikel Laboaren ahots berezian ezagutu genuen, aspaldi batean, abesti urragarri hura:
Nere ama hil zait
lanak itota
lanaren amoreagatik
hil zait
zertarako dan bizitza
jakitera iritsi gabe.
Izeba ere hil da
era berdinean
hil da izeba.
Hitzak, gure gazte garaian gauza horiei kasu gutxi egiten genien baina, Joxe Anton Artzerenak. Entzule asko eta asko identifikatzeko moduko testua osatu zuen Artzek, ez baitira gutxi izan gure herrian beti eman eta eman jardun duten amak (Axenariorena ez bezalako amak, oroitzen bazarete).
Artzek, ikusten den bezala, euskal tradizio zaharraren alderdi makur hori salatzen du, eta emakumeak kateak apurtzera gonbidatzen. Horixe zen Usurbilgo poetaren sasoi bateko pentsaera, 60ko hamarkadako haustura giro orokorraren barruan.
Urteak pasatu ziren, eta Artze ere aldatu zen. Billy Brandt-ek komunismoaz esan zuen bezala, gure poetak bestelako begiekin begiratzen zion tradizioari, familiari, emakumearen rolari. Ez da urte horietan munduan aldatu den bakarra idazle bakarra, noski. Baina Artzek muturrerago eraman du bere konbertsio espirituala, eta lehengo hitzak zuzendu egin nahi izan ditu. Horra, bere testu berria:
Ama hil zaigu
lanak itota
lanaren amoreakatik
hil zaigu.
Zertarako den bizitza
jakitera iritsi gabe.
Honela nioen orain hogeita bost urte
ausarkeria handiz.
Barkatu, gaur besterik diot.
Ez ote zekien
gure amak
zertan ari zen?
Ez ote,
"beti bizi behar balu bezala
bazuen lan egiten,
eta egun berean hil behar balu bezala
bazen bizitzen?"
Ez ote zekiten
gure gurasoek
zergatik ari ziren?
Ez ote,
beti bizitzeko bazuten egiten otoitz,
eta aldi batez bizitzeko, lan egiten?
eta gaurkoek ez bezala,
ongi zekitenez zergatik hil behar zuten,
gaurkoentzat ez bezala
haientzat biziak zentzurik bazuen?
Luzeagoa da testua, baina ildo beretik jarraitzen du. Nekez ezkontzen da bateko mezua bestekoarekin, baina norberaren eskubidea da, noski, iritziz aldatzea. Guk ere halako barka eskeak egingo ote ditugu inoiz gaur esaten ditugunen gainean?
Oraindik gogoratzen naiz noizean behin praka laranja zabala eta maoko alkandora zuria jazten zuen Artze aztiarekin. Benetazko poetaren irudi bizi era erakargarriaren jabe izan zena. Katolizimo zuzen baten aldeko bere oraingo jarrera ulertezina zait. Baina gauza arrunta da. Asko dira poetak eta idazleak mutur batetan hasi eta beste muturrera abiatu direnak. Luzea da zerrenda.
Pasai Antxo Kulturetxea zabaldu zutenean Artzeren poema ezagun bat jarri zuten sarrerako ateren gainean (memoriaz diot):
"Zein da bi puntuen arteko biderik laburrena? Biderik ederrena."
Oso mingarria izango zitzaidan "biderik ederrena" "Via Crucis" bat dela bere ahotik entzutea.