Emazteak adarrak jartzen dizkizunean
Ez nabil bihotzeko penak kontatzen, ezta ipuina asmatzen ere. Bertso-kontu batek ematen dit hizpidea.
Atzo Arrasaten izan nintzen, bertsolari txapelketako saioan. Amaia antzokia beteta, kanpoan ere jendea, giro beroa, final erdietara nor pasako zen ikusteko irrika...
Ikusmin handiko jaialdietan maiz gertatzen da bertsoak berak eskas samarrak izatea, futbol-derbietan bezala, baina igande arratsalde hau aberatsa izan zen kalitatean ere. Aitor Sarriegi nire herrikidea izendatu zuten saioko irabazle, merezimendu osoz nire ustez, eta bera igaroko da zuzenean final erdietara.
Beste bi bertsolari ere sailkatu ziren hurrengo faserako: Arkaitz Estiballes galdakoztarra eta Arkaitz Goikoetxea oiartzuarra. Biak ere bikain eta indartsu saio osoan, puntuari erantzuteko lehen bertsoan Estiballesek laprast egin zuen arren. Horri esker aterako zituen beharbada puntu gehiago Goikoetxeak. Hala ere, bien kartzelako lana komentatu nahi nuke, laburki.
Irekiak ari dira jartzen txapelketa honetan kartzelako gaiak, eta halakoxea izan zuten bart ere: "errezeloak hartuta zeunden, eta kamera ezkutua jarri zenuen etxean; orain, grabatutakoa ikusten ari zara".
Irekia bai, baina planteamendu polizial batera erraz eramaten ahal zaituena, eta halakoxea izan zen bertsolari askok hartutako bidea: alaba drogatu egiten dela (Iñaki Zelaiak), senarrak alaba bortxatu duela (Nahikari Gabilondok), haurtzainak umea jipoitu egiten duela (Estitxu Arozenak). Umoretsuago hartu zuen gaia Sarriegik, delituan ez baina kameran zentratuta, dinamismoa emanez saioari: karteratik dirua falta zuela-eta, semearen juzgu txarra egina dauka, baina, kamerak erakutsi dio senarra zela eskuluzea.
Arkaitz biena axola zait ordea, biek abiapuntu bera hartu baitzuten: neska-laguna beste batekin ote dabilen susmoa. Abiapuntu bera, baina guztiz desberdina izan zuten jarraipena, bai ideologiaz bai bertsokeraz.
Bertsokera esatea okerra izango da agian, baina azalduko dut: hiru bertso osatzeko bakarkako gaia ematen denean, hiru bertsoak banaka onak izatea da lan bat, baina hiruren artean lotura eta garapena egotea beste bat. Goikoetxeak onak egin zituen hirurak, baina nire ustez herren geratu zen garapenaren aldetik. Estiballesenak, berriz, biribilak bi aldeetatik.
Buruz ari naiz, baina gogoratzen dudanaren arabera azalduko dut: andrea deskubritzean hartutako ezusteko eta mina azaldu zuten biek lehen bertsoan. Bigarrenean, oiartzuarrak min horretan insistitu zuen, hizkeraz bertso ederra osatuz baina inongo ideiarik erantsi gabe, eta hori, bertso luze batean gainera, betelana iruditzen zait niri; galdakoztarra, berriz, bideoan ikusitakoak deskribatzean harriduraz ohartzen da etxean sartu zaion arrotz hori bera baino askoz ere maitale abilagoa dela, eta emazteak beste norbait bilatu izanaren errua berea dela pentsatzen du.
Azken bertsoan, Goikoetxeak minarekin bueltaka segitu zuen, eta amaieran beste ideia bat erantsi: bere andrea utzi eta traizionatuko ez duen beste baten bila hasiko dela. Bego. Estiballesek biribildu egin zuen berea: bideoan ikusitakoa beretzat gordeko du, emaztearengana joango da, ahal bezain amultsu, eta maite duela esango dio.
Mundu-ikuskera tradizionalago eta estuagoa erakutsi digu batek, askeago eta ausartagoa besteak. Norberak ikusiko du zerekin identifikatzen edo hunkitzen den; hori ez dut uste epaileek baloratu beharko luketenik, bestela pentsaera bateko bertsogintza bultatzen ibiliko ginateke-eta. Baina, pentsaerak pentsaera, Estiballesen saioak askoz ere emozio, jakin-min, intriga, kolore, ñabardura, sakontasun, originaltasun eta umore gehiago izan zuen besteak baino. Epaileek esaten dutena esaten dutela.
Ni ere Aritzekin erabat ados nago, nire aurreko mezuan hori transmititzen asmatu ez badut ere. Urtziei kontraesan batean zegoela ikusarazi nahi nion, ez besterik. Niri ere gehiegizkoa iruditzen zait arkatza hain zorrotz zorroztea. Zurekin ados nago, eta "Irudiaren diktadura?!"-rekin ere bai.