Edukira salto egin | Salto egin nabigazioara

Tresna pertsonalak

Eibarko peoria, San Blasa baino hobia
Hemen zaude: Hasiera / Blogak / e-gorblog

e-gorren blog pertsonala (komikiak, informatika eta beste)

Grzegorz Rosinski: “Polonian komikia produktu kapitalistatzat hartzen zen, mendebaldekotzat”

e-gor 2013/12/02 17:46
Xabiroi aldizkarirako Grzegorz Rosinski "Thorgal"en marrazkigileari Angulemako komiki-azokan egin nion elkarrizketa osorik daukazue hemen. Ekialdeko herrietan Gerra Hotzaren garaian komikia egiteaz, komikiaren merkantilismoa vs. artistikotasunaz eta abarrez gauza oso interesgarriak kontatzen ditu, ikusiko duzuenez.

Urtero egiten dugu espedizioa Xabiroi aldizkariko kolaboratzaile eta bestelako ingurukook Angulemako komiki-azokara, Europako handienera, komiki giroaz gozatu, erosketa batzuk egin eta lagun artean ongi pasatzera. Baina aurtengoa Xabiroirako nazioarteko egile famaturen bat elkarrizketatzeko baliatu nahi izan genuen. Nor lortuko eta Grzegorz Rosinski! Thorgal ezagunaren marrazkigilea izateagatik da ezaguna batez ere, baina beste komiki esanguratsu asko ere egin ditu, Le Grand Pouvoir du Chninkel edo La Vengeance du comte Skarbek.

Gaur egun bere idazkari lanetan aritzen den alabarekin batera hartu gintuen argazkilari lanak egin zituen Dani Fano eta biok, oso adeitsu, jendez lepo zegoen Le Lombard argitaletxeko megastandaren saloi pribatuan. Butaka bat eta aulki kaxkar bat soilik zeuden libre, eta Rosinski aulkian egon behar izan zen elkarrizketa guztian ni butakan nengoen bitartean, belarri batetik ongi entzuten ez duela-eta... Gauza biziki interesgarriak kontatu zizkigun: Gerra Hotzaren garaiko Poloniaz, ekialdeko herrien komikiaren egoeraz, egungo komiki-munduaz, bere sormen-gogoaz... Elkarrizketa amaitzean, hontaz eta hartaz ere aritu ginen, Xabiroiz eta euskaraz interesa agertu zuten bai berak eta bai alabak, eta mesedez egina zegoenean aldizkariaren ale batzuk bidaltzeko ere eskatu ziguten... Laneko elkarrizketa bat baino, pertsona atsegin batekin solasaldi bat izan zenaren inpresioa geratu zitzaidan.

Hemen duzue elkarrizketa osoaren transkribapena, Xabiroin tokirik izan ez zuen guztia barne.

Grzegorz Rosinski: “Polonian komikia produktu kapitalistatzat hartzen zen, mendebaldekotzat”

Angulemako aurtengo azokan elkarrizketatu genuen marrazkigile poloniar hau Europako komikigile garrantzitsuenetako bat da. Thorgal serie arrakastatsuaren irudien egilea bada ere, ez da salmentez arduratua bizi den gizona. Benetako artista da, eta bere kezkak eta gozamenak sormenaren aldetikoak dira soilik, ondoko lerroak irakurriz argi ikusten den bezala.

Grzegorz Rosinski
Argazkia: Dani Fano

Europako komikigile garrantzitsuenetako eta arrakastatsuenetako bat zara...

Zuk hala badiozu...

"Thorgal nire lanik iraunkorrena izan daiteke, baina horrek ez du esan nahi garrantzitsuena denik"

...ezaguna batez ere (baina ez bakarrik) Thorgal serie famatuaren marrazkigilea izateagatik.

Tira, bai, Thorgal nire lanik iraunkorrena izan daiteke, baina horrek ez du esan nahi garrantzitsuena denik. Egia da nire bizitzaren zati handi bat eman dudala Thorgal-ekin, baina aukera izan dut nire ideia artistikoak ilustrazio narratibo literarioaren beste eremu batzuetan ere espresatzeko.

Nola iristen da pertsona zu gaur egun zarena izatera? Hitz egiguzu apur bat zure haurtzaroaz, nola sartu zitzaizun marrazteko harra?

Nire haurtzaroan, Polonian eta Bigarren Mundu Gerraren ondoren, ez zegoen ezer! Ez zegoen komikirik. Baina jostailurik ere ez zegoen, eta nik sortu behar izaten nituen, irudiekin. Hala hasi nintzen umetan marrazten.

"Polonian Gerra Hotzaren garaian komikia ez zen existitzen. Are, oso gaizki ikusia zegoen politikoki. Produktu kapitalistatzat hartzen zen, Mendebaldekotzat. Burmuinaren oinarrian komikiari buruzko iritzi negatiboak nituen landatuta, nire kide guztiek bezala."

Eta nola edo noiz erabaki zenuen komikigintzan arituko zinela?

Orduan komikia ez da soilik ez zela existitzen: gainera oso gaizki ikusia zegoen politikoki, eta baita beste ikuspegi batzuetatik ere. Produktu kapitalistatzat hartzen zen, Mendebaldekotzat. Eta ni beti horren aurka aritu izan naiz. Hutsune bat zegoela iruditzen zitzaidan eta betetzeko aukera nuela sentitzen nuen. Baina gaztaro horretan esan daiteke bakarrik nengoela (edo ia bakarrik, lagun bat edo bi gehiagorekin) Polonian komikiak egiten, baina benetan argitaratu gabe. Geroago, 1968an, ilustratzaile grafiko lanetan ari nintzela komikirik aspaldi egin gabe, editore bat komikia argitaratzen hasi zen. Polizi nobela klasikoak ziren, ez zen ezer politikoa: gaiztoak zeuden, lapurrak, hildakoak, nork hil du nor eta abar. Eta segituan hasi nintzen harekin lanean, nire txikitako ametsak berriz betez. Hamar urte inguruz komikiaren arloa ukitu gabe nuen. Ez hori soilik: burmuinaren oinarrian komikiari buruzko iritzi negatiboak nituen landatuta, nire kide guztiek bezala. Baina gero berau adierazteko bide gisa erabiltzen hasi nintzen, beste edozein bitarteko bezala, istorioak irudien bidez kontatzeko teknika gisa. Horrela hasi nintzen. Eta urte batzuen buruan jada banituen istorio luze asko eta album ugari eginak, ekialdeko herrietan lehenengoak izan zirenak.

Thorgal
Irudia: Grzegorz Rosinski

"Gure komiki-aldizkaria ekialdeko herrialde guztietan lehenengoa (eta bakarra) izan zen"

Polonian komiki-aldizkari bat sortu eta editatu ere egin zenuen.

Tira, ni zuzendari artistikoa nintzen. Ekialdeko herrialde guztietan azterketa egin nuen, hango marrazkigile eta egileak galdetuz, eta Ekialde guztiko lehen komiki-aldizkaria izan zela deskubritu nuen. Lehena eta bakarra! Ez zegoen besterik.

"Thorgalen sorrera kasualitate hutsa izan zen, Altzairuzko Oihalaren bi aldeetan zehar eta zentsuraren pean lan egin beharraren emaitza"

Gero etorri ziren Jean van Hamme gidoigilea ezagutzea, harekin Thorgal sortzea eta Belgikara bizitzera joatea.

Bai, poliki-poliki Belgikarekin kontaktuak egiten joan nintzen, eta Jean-ekin lanean hasi nintzen. Orduan sortu zen Thorgal heroia, kasualitate hutsez! Laneko baldintza gogorrak ziren, Altzairuzko Oihalaren alde batetik bestera, gidoilaria Mendebaldean eta marrazkigilea Ekialdean... Mundu erabat berri bat sortu beharra genuen baina aldi berean unibertsala, non ez dagoen inongo erreferentzia politikorik, edo debaldeko sexu edo biolentziarik, zentsurako garbizaleak adi baitzeuden. Eta Jean-i esan nion: “Entzun, niretzako istorio bat egin nahi baduzu, egidazu zerbait gertatzen dena inon ez, denboratik at, naturan (horrek ez baitu inor molestatzen), eta soilik gizakiekin, harreman gizatiar eta sinesgarriak dituztenak”. Eta hala jaio zen Thorgal.

"Nire sormen-gogotik hurbilen dagoen pertsonaia Skarbek Kontea da. Eta Skarbek Konteak salbatu zuen Thorgal."

Thorgal-ekin urte askoan egin duzu lan. Beste pertsonaia batzuk ere egin dituzu, baina Thorgal da ezagunena edo gogokoena jendearentzat. Zuretzat ere gogokoena al da?

Nigandik, nire izaerarengandik, nire sormen-gogotik hurbilen dagoen pertsonaia Skarbek Kontea da. Skarbek Kontearen mendekua Yves Sente-rekiko nire lehen harreman artistikoa izan zen. Eta ni konbentzituta nago Skarbek Konteak salbatu zuela Thorgal. Pixka bat nekatuta nengoen beti estilo klasiko bera erabiltzen. Artista, sortzaile bezala, eta nire esperientziarekin, ezin nuen onartu beti album berdina errepikatzea. Eta estilo berri ezberdin berritzaile bat erabili nuen Skarbek-en. Eta benetan etsigarria izan zen, hasi orduko Lombard nire argitaletxeko editoreak esan zuen: “Ez, ez, ez, hau ez da salduko”. Ni inoiz ez nau arduratu izan saltzeak edo ez saltzeak. Niri interesatzen zaidana nire sormen-plazera irakurleekin partekatzea da, hori da dena eta beste ezer ez. Ez album-kopurua, tirada... kalkulatzea. Nik ez nuen konpromisorik Lombard-ekin baizik eta nire irakurleekin, ezberdina da. Eta beste argitaletxe batera jo nuen. Skarbek-i esker, aurkitu nuen beste publiko bat, beste editore bat, beste gidoilari bat... Skarbek egin izanaz benetan harro eta pozik nago. Perfekzioa bilatzen dut, eta hau etengabeko ikerketa eta esperimentaziotik dator. Saiakerak egin nituen: “Nola margotuko dut? Modu bat behar dut, edo zerbait, papera zikintzea ahalbidetuko didana”. Eta gero horrek zer emango zuen benetan pentsatu gabe probak egin nituen. Eta ez nuen egin paperean, zuzenean plantxan baizik. Esperimentazio-laborategi hutsa zen! Eta teknika hori erabili dut geroztik Thorgal-en eta horri esker jarraitzen dut Thorgal-ekin lanean pozez eta ilusioz.

Grzegorz Rosinski Igor Leturiarekin, elkarrizketan
Argazkia: Dani Fano

"Lotu nahi dut nork jarrai lezakeen Thorgal ni ez nagoenean"

Bai, Thorgal-en orain gidoilari berriarekin eta spin-off berriekin zabiltza.

Niretzat garrantzitsuak dira Thorgal-en munduak spin-off horiek, serie, saga edo mitologia guzti horren iraupenaren bermea baitira. Eta horiek prestatzen aritzen naiz gusturen. Lotu nahi dut nork jarrai lezakeen Thorgal ni ez nagoenean, niretzat oso garrantzitsua den kontua da. Sortzaile batek mundu edo pertsonaia bat sortzen badu oso ospetsu bihurtzen dena, jabego publikokoa bihurtzen da. Van Hammek gidoiaren gaineko bere eskubideak Lombard-i eman dizkio eta honek Thorgal-ekin jarraitu nahi du noski, baina alde grafikoarekin gertatuko dena nik erabakitzen dut. Eta nik, bizi naizen bitartean, jarraipena prestatu nahi dut, ahalik eta kalitate onenarekin egin dadin. Spin-off horietan marrazkigile onak ari dira: Roman Surzhenko, errusiarra, zinez talentuduna; eta Giulio de Vita, veneziarra, italiar Errenazimenduaren herentzia guztiarekin, sekulakoa. Eta baita gidoilari apartak ere; Yann, entzute handiko gidoilari bikaina, dagoen onenetako bat; eta Yves Sente, Blake eta Mortimer, Skarbek, XIII eta abar egin dituena... Hauek denak dira Thorgal-en iraupenaren bermea.

Egile baten ondoren bere obrak jarraitzearen istorio guzti hauetan interes asko daude: egileak, editoreak, familiak... Ezagutuko duzu Uderzo eta bere alabaren arteko polemika bitxia... [Uderzok bera hil ondoren Asterix editatzen jarraitzeko baimena eman dio argitaletxeari, baina bere alaba aurka agertu da]

Niretzat, nire seme-alabak dira nire benetako euskarria, beraiei esker funtzionatzen dut. Adibidez, une honetan nire lanari buruzko sekulako erakusketa dago Versailles-en, gero Frantzia eta Suitzako beste museo batzuetan ere jarriko dena. Eta erakusketa hauek semeak antolatzen ditu, zuzendari artistiko gisa, eta berak ziurtatzen du erakusketaren kalitatea. Eta alaba laguntzailea dut gaur egun, nire burmuina. Bietako bakoitza nire lanaren parte handi batez arduratzen dira eta nik marraztu soilik egin behar dut, beraz bikain!

Grzegorz Rosinskiren album batzuen azalak
Irudia: Grzegorz Rosinski

Ez nintzen zure familiaren lana zalantzan jartzen ari ezta gutxiagorik ere. Galdetu nahi nuena da ez al duzun beldurrik, beste batzuk zure lanarekin eta pertsonaiekin jarraitzean, zuri atsegingo ez litzaizukeen zerbait egitea beraiekin, Uderzoren alaba bere aitaren lanarekin egingo denaren beldur den bezala?

Horregatik ez ditut utzi nahi izan editorearen esku erabaki horiek. Egileak pertsonalki eta ongi ezagutu nahi ditut, beraietaz fidatu, eta ondoren lana utzi ezagutzen ditudan eta fidatzen naizen gidoilari eta irudigileen eskuetan. Horregatik ez dut ezeren beldurrik. Ez baitut dirua gogoan, hori ez zait interesatzen. Beti uko egin diot dirua egiteko makina bihurtzeari, hori baita gertatzen zaiena serie ospetsu luzeei. Niri benetan axola didana kalitatea da, ahalik eta onena izatea. Eta uste dut lortu dugula jarraipen oso on bat ziurtatzea, nahiz eta oztopo asko aurkitu ditugun alde askotatik. Editoreaz gain, van Hammek ere ez zuen nahi Thorgal-en munduak sortzea. Pisu handia kendu nuen hori egiteko askatasuna eskuratzean.

"Nik ez dut batere atsegin gauzak kopiatzea, horregatik ez zaizkit gustatzen istorio garaikideak"

Batez ere genero fantastikoa eta antzinakoa, erdi aroa, epokakoa landu dituzu. Beste genero batzuetan ere gehiago lan egitea gustatuko litzaizuke?

Ez dut batere atsegin gauzak kopiatzea. Horregatik ez zaizkit gustatzen istorio garaikideak. Ez dut nahi mahai bat kopiatzen ibili. Horretarako argazki bat atera eta fotonobela bat eginda nahikoa!

Grzegorz Rosinski
Argazkia: Dani Fano

"Gauzak asmatzeko gogoa dut beti; horregatik ez dut komikirik irakurri nahi izaten, ez inspiratzeko. Inoiz ez dut inor kopiatu, ezta neure burua ere."

Gauza berriak sortzea nahi duzu, beraz.

Gauzak asmatzeko gogoa dut beti. Dena asmatzekoa: objektuak, makina hegalariak, ibilgailu arraroak... Hori da interesatzen zaidana. Eta errepikakorra ez izateko moduan egin nahi dut. Horregatik ez dut komikirik irakurri nahi izaten, ez inspiratzeko. Krisi baten eroriko naizen beldurra dut, noizbait nire burua nahi gabe gauza bat aurrez egina izan den bezala egiten aurkituko banu! Nire irudimenean soilik oinarritu nahi dut, nahiz eta jakin hau oso mugatua dela. Baina edozein modutan, marrazki bat egin eta zerbait asmatzen dudanean, horrek zerbait edo norbait gogorarazten badu, kasualitate hutsa da. Inoiz ez dut inor kopiatu, ezta neure burua ere. Horregatik marraztu nahi dut azken emaitza zuzenean plantxan eta arkatza-tinta fasea saihestu, tintaztatzea norberaren irudia kopiatzea besterik ez baita. Alergia diot horri!

"Nire emazteak esaten zidan egun batean ikusiko banindu ordenagailuan lan egiten utzi egingo ninduela"

Nola ikusten duzu komikiaren etorkizuna digitalizazioarekin? Komiki gehienak ordenagailuz egiten dira egun, eta gero eta gehiago ari dira Internet bidez saldu eta banatzen edo paperaren ordez gailu digitaletan irakurtzen.

Egilearen arabera. Badaude batzuk, Roman Surzhenko bezala, tableta digitalaren gainean marrazten duena. Eta egiten duenaren hain ezagutza handiaz egiten du, hainbesteko abileziaz, ez baita ezberdintasunik nabaritzen. Ni neu harritu egin nintzen jakin nuenean horrela egiten zuela! Baina informatika-ikasketak egin ditu, horregatik da horren abila makinekin eta menperatzen ditu hain ongi. Eta zorte bat da hori, bera baita produktiboena eta emankorrena, bi serie eramaten ditu aldi berean azkartasunez. Baina nik neuk, aldiz, ez dut produktua nahi. Sorkuntza nahi dut, eta gure izaeraren ahalik eta hurbilen dagoen sorkuntza. Naturaren zati gara, izaki biologikoak gara, materiaz eginak gaude eta nik ere materia sentitu nahi dut nire atzamarren puntan. Beraz, nire burua aldaketa horretatik kanpo uzten dut nahita. Nire emazteak (jada ez dago gure artean) esaten zidan egun batean ikusiko banindu ordenagailuan lan egiten utzi egingo ninduela, dibortziatu egingo zela. Baina lasai egon zitekeen eta bazekien, ez zegoen horren inongo arriskurik. Ni sortzailea naiz, irudi eta objektu sortzailea, eta gero erreproduzituak izan behar direla dakidanez, koadroa, eskultura edo paperaren gaineko irudia izan behar du. Horri esker erakusketak egin ditzaket, objektu horiek galeria batean existitu daitezke. Eta hori ongi dago, hori baita benetako pintura, erakusketak-eta. Eta zer da tableta? Zer gelditzen da gero? Ezer ere ez. Horrekin ezin da inor hunkitu ongi inprimatutako liburu batekin bezala. Gaur egungo liburu guztiak politak eta ongi inprimatuak baitira. Ateratzen diren titulu guztien artean aparteko zerbait aurkitzea zaila da, baina benetan hunkitu dezakeen gauza bakarra, objektuen pertsonalizazioa da, atzamarrekin ukitzean nabaritzen den emozio hori, paperaren gainazalean irauten duena.

Grzegorz Rosinski eta Igor Leturia, elkarrizketan
Argazkia: Dani Fano

Lehen hitz egin duzu Poloniako aspaldiko egoeraz, komikirik ez zegoela eta. Pentsatzen dut hori aldatuko zela...

Orain kapitalismo huts eta gordina dago, hemengo merkatu-lege berak daude. Beraz, komikia badago, jakina.

Baina ez da izango zure azken aldiko bizileku eta merkatuen (Belgika eta Frantziakoen) egoera bera izango, horietan komikiak egoera pribilegiatua bizi du.

Gaur egun oso jende gutxi ausartzen da komikia erdipurdiko zerbait dela esatera. Benetako artista eta filosofoak ari dira komikigintzan, oso egoera ona du. Eta egilerik onenak mundu guztira itzultzen dira: Moebius, Loisel... Orobat, munduko egilerik onenak (amerikarrak, manga...) frantsesera itzultzen dira.

Aholkurik eman zeniezaieke komikiak maite eta komikiak egitea maite duten gure irakurle gazteei, zu bezalakoak izatera iristeko?

Urte hauetan guztietan ikasle asko izan ditut, komikiak egin nahi zituzten gazte asko. Baina ez dakit ez ote duten hobe aztertu bestelako gaitasunik baduten beste arloren batean, eta lan seguruago eta gizartearen aldetik baloratuago bat bilatzea eta bizitza horretara dedikatzea. Gaur egun liburu eta programa ugari daude komikia edo manga nola egin ikasteko, ordenagailuak horretan laguntzeko... Gaur egun edonor izan daiteke irudigile. Baina gero eta produkzio gehiago egon arren, gero eta irakurle gutxiago dago. Oso lanbide arriskutsua da, eta norbaitek aberatsa eta famatua izan nahi badu, gomendatuko niokeen azken lanbidea da. Hasi nintzen garaian, oso gutxi ginen, egile guztiok elkar ezagutzen genuen... Gaur egun oso zaila da. Gainera, komiki ona egiteko ez da nahikoa ongi marraztea, beste ahalmen batzuk behar dira. Filmak egiteko, istorioak irudi bidez kontatzeko gaitasun berezia behar da, erritmoa maneiatzekoa. Baina ez dakit hori dohaina den edo maldizioa. Jaio egin behar da horrekin, ez da ikasi daitekeen zerbait. Hala ere, ziur nago komikia egiteko jaio den norbaitek, edozeren eta edonoren aurka borrokatuko dela hori lortzeko eta azkenean lortuko duela eta handia izango dela, baina ez dago edonoren esku...

GRZEGORZ ROSINSKI (Stalowa Wola, 1941) aitzindaria izan zen komikigintzan, ez soilik Polonia bere jaioterrian, baizik eta baita Ekialdeko herrialde guztietan ere. Bertan hainbat album eta komiki argitaratzeaz gain, Altzairuzko Oihalaren beste aldean egindako lehen komiki-aldizkariaren arduradunetako bat izan zen. Baina azken hiru hamarkadetan bande dessinée edo komiki frankobelgan ari da lanean, eta bertan egindako lan ugari, kalitatezko eta arrakastatsuei esker Europako komikigilerik ezagunenetako bat da egun. Bere kreazio famatuenen artean daude Jean van Hamme-ren gidoiekin egindako Thorgal (duela 30 urte baino gehiago hasitako seriea eta oraindik jarraitzen duena), Le grand pouvoir du Chninkel eta Western, Yves Sente-k idatzitako La vengeance du Comte Skarbek eta Jean Dufaux-en gidoia duen La complainte des landes perdues. Egun, hainbat irudigile eta gidoigilerekin elkarlanean, Thorgal eta honen spin-off batzuk koordinatzen ditu, bera eta gero pertsonaia horiek bizirik jarrai dezaten.

Grzegorz Rosinskiren karikatura, Dani Fanok egina
Irudia: Dani Fano

e-gorblog

e-gorblog

Egunez, Igor Leturia Azkarate pertsona arrunta da. Errenterian bizi den arrasatearra, 8etatik 15etara Elhuyarren lan egiten du eta arratsaldeak neskarekin eta bere bi umeekin pasatzen ditu.

Baina gaua iritsi eta umeak lotara joaten direnean, e-gor bihurtzen da, interneteko bere alter-egoa, ziberespazioko informatikaririk komikizaleena eta komikizalerik informatikariena! Bere superbotereekin (interneteko kable-konexioa, bloglines, informatika aldizkariak, gadget-ak, komiki-bilduma, Errenteriko liburutegiko komikien atala eta batez ere bere jakinmin aseezina) eta bere superlaguntzaileak ondoan dituela (Patxi Lurra, DabilenHarria...), euskaldunon teknofobiaren eta komikiei buruzko aurreiritzien aurka burrukatzen du etengabe! Hemen duzu bere bloga: e-gorblog!

Bai, hor goiko aurkezpena superheroi batena da (ezin aproposagoa honelako blog batentzat, ezta?). Superheroia banintz zein izango nintzatekeen jakiteko the Superhero Personality Test egin nuen eta hona emaitzak:

You are Spider-Man
You are intelligent, witty, a bit geeky and have great power and responsibility.

Spider-Man
80%
Superman
70%
Green Lantern
65%
Robin
65%
The Flash
60%
Supergirl
55%
Hulk
55%
Iron Man
45%
Wonder Woman
35%
Catwoman
25%
Batman
0%
Lizentzia

Creative Commons-en baimena
Blog honetako edukia, Igor Leturiak eta beste kolaboratzaile batzuek egiten dutena, Creative Commons Aitortu-PartekatuBerdin 3.0 Unported baimen baten mende dago (irudiak salbu).

Harpidetza
  • Harpidedunak:
  • e-gorren blog pertsonala (komikiak, informatika eta beste) RSS jarioa
  • E-mail harpidetza
  • Twitter-en jarraitu:
  • Erantzunen harpidetza
  • Harpidedunak:
  • RSS jarioa
  • E-mail harpidetza
  • Artxiboa
    2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017
    Artikulu aipagarriak

    MythTV sorta
    2004/11

    "Pololoak" sorta
    2004/11-12 - 2006/10-12 - 2007/02-03

    Monoblogoa
    2005/01/11

    "Persepolis", xalotasunaren sakontasuna
    2005/01/25

    Elgetako Blogs&Beers 2005: nire inpresioa eta moblogging kontuak
    2005/04/18

    Firefox eta bere plugin zoragarriak
    2005/05/11

    "El País"-en komiki bilduma
    2005/05/15

    Euskarazko bi blog berri (bai, beste bi, baina hauek bereziak dira!)
    2005/05/25

    "Watchmen" sorta
    2005/09-11 - 2006/10 - 2007/10 - 2008/07

    "La cárcel de papel"-eko "Mis tebeos favoritos" saila I: 1etik 20ra
    2005/11/08

    "Goienkaria"-n agertu naiz
    2005/12/08

    Komikiak eta euskal rock-a
    2005/12/14

    Ruben Arozena "Ruben" komikigilea hil da
    2006/01/02

    Zope-rako DTML Calendar Tag produktua, euskaraz
    2006/02/01

    "Joyas Literarias Juveniles" bilduma, osorik eMule-n
    2006/08/05

    Argazkigintza eta DRM-a
    2006/10/09

    Paul Auster eta Euskararen Herria
    2006/10/29

    Angoulême sorta
    2007/01-02

    Gaur duela 25 urte nire bizitza aldatu zen
    2007/04/23

    Hergé-ren defentsan
    2007/05/22

    Ubuntu-ren bertsio berria, hobekuntza askorekin
    2007/07/02

    OLPC sorta
    2007/12 - 2008/01

    Guillermo Zubiaga, Marvel-eko komikilari euskalduna
    2008/02/05

    Asus EEE PC, ordenagailu txiki eta merkeen hurrengo sorta
    2008/03/11

    Agur, Ipurbeltz, agur... :-(
    2008/08/04

    "Café Budapest", gizatasuna eta bizikidetzaren aldeko aldarria
    2008/08/25

    "Arturo Erregea" serie mitikoa, Euskal Encodings-en! (beste askorekin batera)
    2008/09/17

    "Gazteak", beste serie mitiko bat euskaraz eskuragai!
    2008/10/14

    Pottokiek 50 urte!
    2008/10/22

    Europan ere OLPC-ren XO ordenagailuak erosteko aukera!
    2008/11/12

    Microsoft-en web zerbitzuetako gehienak, euskaraz!
    2008/12/04

    "Heroes"-en 2. denboraldia: ETB kirtenkeria errepikatzera, eta Euskal Encodings konpontzera
    2009/01/23

    I. Euskal OLPC Party-a, apirilaren 23an Donostiako Doka kafe antzokian
    2009/04/16

    Elkarrizketa egin didate 7K-n
    2009/06/03

    Azpiriren Spectrum-entzako jokoen azalak liburu batean
    2009/10/06

    Asterix, heroi garaitua
    2009/10/29

    "Ihes ederra", euskarazko komikigintzaren heldutasunaren konfirmazioa
    2009/11/13

    Pololoak 3: The making of
    2009/11/22

    5 urte 5!
    2009/12/15

    Nobela grafikoa, komikien prestigiorako ala mespretxurako?
    2009/12/20

    "Pololoak 3 - Atxeritoko balada", trilogiaren amaiera borobila
    2010/01/13

    Sinclair ZX Spectrum bat oparitu didate!
    2010/01/19

    Zergatik ez dudan liburu elektronikorik erosiko (gauzak aldatzen ez diren artean)
    2010/01/27

    Errealitate areagotua: munduaren pertzepzioa aberasten
    2010/02/09

    e-gorblog, "Nick dut nik" telebista saioan
    2010/05/20

    Sarearen neutraltasunari erasoak: Interneten izaera arriskuan
    2010/06/02

    "Avatar, azken aire maisua" osoa eta "Heroiak"-en lehen bi denboraldiak, Euskal Encodings-en
    2010/07/22

    Sistema eragileen guda berria
    2010/12/14

    Anubis 3.0 albumarentzat 3D animazio ederra
    2010/12/27

    Telebistaren benetako iraultza hemen da, eta ez da LTDa
    2011/01/10

    "Asterix galiarra" eta "Urrezko igitaia" berrargitaratu ditu Salvatek
    2011/01/13

    Euskarazko komikigintza digitalizazioaren aurrean
    2011/01/27

    "Ihes ederra"ren gaztelaniazko eta katalanezko bertsioak eta "Alokairuan", kalean
    2011/02/20

    Star Wars jatorrizko trilogia, euskaraz
    2011/03/21

    Sare sozialetan preso
    2011/04/06

    Zer dudan Steve Jobsen, edo Appleren, aurka
    2011/10/14

    Gaur 100 urte Adèle Blanc-Sec-en abenturak hasi zirela
    2011/11/04

    Euskarazko 8 komiki berri
    2011/12/02

    Social networks killed the RSS star?
    2012/06/10